BBQ-grillade spareribs med coleslaw

Istället för att hålla på med en kolgrill (som jag just nu tyvärr inte har tillgång till) försökte jag mig på att få till bra BBQ-grillade spareribs i ugnen istället för att använda sig av indirekt värme på kolgrillen. Kanske inte blir lika bra, men definitivt gott. Tricket är nog att använda sig av en låg temp, lång tillagningstid och en långpanna med vatten under gallret. Dessa ribs på strax över 900 g tog strax över 3 timmar på sig att bli klara.  Kanske hade behövt en halvtimme till.
 


Jag förvärmde ugnen tillsammans med långpannan med vatten till 175 grader och stoppade sedan in köttet penslat med nedanstående BBQ-sås på en sida. Sänkte sedan direkt till 150 grader. Med jämna mellanrum vände jag på köttet och penslade samtidigt den sidan som ska vara uppåt. Det sköter sig mer eller mindre själv och man kan med fördel grejja med annat medans köttet går klart.

Enkel BBQ-sås
1 dl Heinz Chilisås
1/2 dl vatten
1/2 dl olja
4 msk tomatpuré
4 msk socker
2 msk liquid smoke
2 msk vitvinsvinäger
1 finriven köttbuljongstärning
salt
svartpeppar

Blanda alla ingridienser väl och smaka av. Liquid smoke är rökessens (som ger röksmak) på flaska. Kan köpas på välsorterade butiker.



Coleslaw
1/4 vitkålshuvud
1 morot
1 liten gul lök
4 msk majonäs
3 msk creme fraiche
1 msk dijonsenap
1-2 msk vitvinsvinäger
salt
svartpeppar

Strimmla vitkålen tunt och lägg i en bunke. Strö salt över kålen och låt det dra i en 20-30 min. Krama sedan ur så mycket vatten du kan och orkar. Detta gör att det blir lite mjukare och inte så "träig" som vitkål annars kan uppfattas (iaf av mig). Riv ner moroten och skiva löken. Blanda med vitkålen. Gör sedan dressingen, salta och peppra efter smak (tänk på det redan använda saltet i kålen). Blanda dressing och kål ordentligt och ställ i kyl. Kan med fördel göras tidigt eftersom jag tycker det blir bättre om den får dra lite.


Kommentarer
Postat av: Linnéa

Hej! Tack för din kommentar, så roligt att du gillar min blogg!!

2008-08-10 @ 21:56:18
URL: http://linneasskafferi.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0