Kycklingfilé i foliepaket

För några år sedan när Jamie Oliver rumsterade som mest i våra TV-rutor gjorde han foliepaket med olika fyllningar som bara vara att slänga in i ugnen och väl där inne skötte det sig själv. Det är en strålande enkel idé och gott blir det vill jag lova. Här är i alla fall min variant med kycklingfilé och chorizo. Det blir lite  "man tager vad man haver" och det gillar jag.



För en portion:

1 kycklingfilé
1 halv rödlök
2 vitlöksklyftor
1 tärning grönsaksbuljong
3 skivor chorizo (alltså inte grillkorven utan den skivade lufttorkade varianten) 
olivolja
smör
oregano
persilja

Börja med att riva av ett lagom långt ark med aluminiumfolie. Vik arket dubblet på längden två gånger. Du ska sedan vika två av sidorna ordentligt (kanske två-tre varv) så folien bildar en tät ficka med en sida öppen (där du ska få in råvarorna).  Sedan är det bara att fylla upp...skivad lök och chorizo i botten, sedan filén kryddad med salt, peppar och oregano. Halvera vitlökarna, riv ner buljongtärningen, en klick smör, en msk olivolja och persilja på topp. Förslut fickan väl och stoppa hela paketet i ugnen på 225 grader i  ca. 30-35 minuter. 

Foliepaketens fyllning går att variera i oändlighet med olika råvaror (till exempel lax med vitt vin eller något asieninspirerat) och kanske några rotsaker.  Man kan med fördel även skiva potatis tunt för och lägga i botten på paketet så har man verkligen allt i ett, men idag kokade jag dock bulgur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0